Hva skjer når en tar en hel ungdomsskoleklasse inn i verkstedet på yrkesfag? Når yrkesfagelevene er ute i praksis? Ganske mye, skulle det vise seg.
Som del av et 2-årig pilotprosjekt på breiere rekruttering til yrkesfag, og ikke minst økt mestring og trivsel gjennom mer praktisk og estetisk arbeid i skolen, har en 9.klasse ved Karuss skole jobbet med maskinparken på vg2 Treteknikk for å realisere 3. klasse ved samme skole sin drømmemaskin; en regnbuemaskin som skal bringe mer glede og fantasi til verden.
Elevene var så flittige at prototypen de har bygd har blitt den mest omfangsrike så langt i MyMachine Norge sin historie – hele tre sammenleggbare moduler i en.
Testen denne dagen med 3. klassingene, gav mange nyttige tilbakemeldinger og svar. Blant annet ble det tydelig at vi må velge mellom artig funksjon som tygger på barn og voksne i nevnte krokodille-kjeft, og HMS hensyn. Rekkefølgen på modulene må stokkes om, ball-modulen må bygges ennå mer solid for å tåle herjing, og det må ennå mer tull og fjas til. Blant mye annet. Nyskaping er vanskelig, men også veldig gøy.
Dette blir bra!