Test på Teknologi- og industrifag Maritimt

Da var dagen kommet for nødvendig (og forhåpentligvis inspirerende) test av fungerende prototype på Teknologi- og industrifag Maritimt sitt verksted, og 3. klasse ved Tordenskjoldsgate skole sin unike gøy/skummel, himmel/helvete labyrint.

Utfordringen med denne oppfinnelsen har hele tiden vært å klare å lage en konstruksjon innenfor tid, budsjett, kompetanse og samtidig behov for enkel transport og lagring. Dette har yrkesfagklassen funnet en god løsning på, og nå gjensto følgende spørsmål

  • hvor høy burde konstruksjonen være for å passe høyden til en veldig variert 3. klasse?
  • hvor stor diameter bør hullet til hode eller overkroppen være?
  • hva kan være skummelt «helvete» og gøy og fin «himmel»?

Til testen hadde vi konstruert skall i papp som ble justert underveis, liksom effekter som lys og konfetti-kanon. Fremfor alt gav testen svar på at maskinen hadde potensiale – dette var gøy! Selv for elevene som i utgangspunktet var litt redd for å prøve.  Vi noterte. oss følgende

  • Diameter på hull til hode:
    • 48 cm i diameter vil være bra for å inkludere alle barn, siden overkroppen skal med
    • 28 cm i diameter vil være bra, om det er viktig at innholdet i kassen ikke skal kunne tas på
  • Interaksjon: Det er gøy at innholdet i kassene kommer som en overraskelse. Samtidig trengs noe støtte til at en forstår interaksjonen – at en skal titte under kassene slik at en ser hullene til hodet.
  • Hva er gøy/himmel
    • konfetti-kanon fungerte fint
    • god lukt, sol, skyer, godteri, is, blomster, bamser, hjerter, smilefjes, vitser som får en til å le, søte dyr
  • Hva er skummet/helvete
    • vi forsøkte oss med strobelys, og lys som reagerte på stemme, men siden det i utgangspunktet var så støyete, fungerte det bare son passe. Klassen ville likevel beholde lys. Her bør en kanskje gå for strobelys som ikke er interaktivt eventuelt, eller bruke lyset til å gi inntrykk av flammer.
    • skumle fjes (se tegninger), tåfis, padder, edderkopper, flammer, spøkelser, djevel, skummel lyd, brøling … kanskje kunne en fått til en analog lydeffekt ved å snakke inn i boksen gjennom et naturlig lydfilter?

Vi gleder oss til fortsettelsen. Takk til Robby og de flinke yrkesfagelevene som fortalte om hva de skulle bli og justerte prototypen underveis.