Stresstest av Stå-opp-maskin

Hele poenget med MyMchine er å erfare hvor vanskelig, men også vilt fint det er, å skape nye løsninger gjennom tverrfaglig samarbeid. På Dahlske videregående skole har vi vært så heldige å fått til et samarbeid mellom elever fra Teknologi- og industrifag og elever fra Automasjon. Mathea, Annika og Casper fra Automasjon har gjort det slik at jekken, som kjører senga opp og ned, nå kjører igang et program, som både hever og senker senga, og trigger en elektrisk motor til å skape risting. I følge Annika har prosjektet vært det beste (!) så langt. I følge automasjons-lærer og superentusiast over MyMachine, Magnus, representerer oppgaven et relativt høyt kompetansenivå, som de vil prøve å strekke enda høyere som resultat av testen. For hadde det ikke vært morro om det varierte hvor lang tid det tok fra du trykte på knappen, til senga heva seg? Eller en fylte ventetiden med dinosaurusbrøl? Dette vil kreve digital teknologi i tillegg til den hittil anvendte analoge, og vi venter i spenning.

Takk til klassen fra nærliggende Holviga Barneskole, som bidro med ekspert-stresstesting. Testen avdekka en rekke behov for utbedring basert på barns ikke-regulære bruk (typ å samle hopetall av barn i en sengen samtidig, typ at det er gøy å henge igjen i sengegavlen fremofor å skli av).