Hvordan bygge en kjempehamster? eller en sportsrobot?

Hvordan jobber vi videre med den sammensatte endorfin-maskin ideen? Som skulle kombinere en medisinmaskin, en hamster som spruter såpebobler og en sportsmodul du kan leke med?

Det var en krevende oppgave vi satte elevene fra 9. klasse på Grim skole til å gjennomføre på knappe 3 dobbelttimer. Ikke bare skulle de gruppevis komme på en original og gjennomførbar løsning på maskinen som kunne oppfylle suksesskriteriene, de måtte også ganske fort starte bygge prototypen med papp, gaffa, treverk og diverse rekvisitter som kom til underveis.

Gjennom feil lærer man, og jeg tror alle satt igjen med ny kunnskap om ikke bare forborring og bruk av målestokk og tvinger, men betydningen av å visualisere, tydelig arbeidsfordeling, og evnen til å reorientere seg når en møter på motstand.

Tilslutt kom alle gruppene i mål. Neste stopp er å teste disse fire prototypene på oppfinnerne – 3. klasse fra Todda skole.