Mentore + mikrokontrollere. Vi er i gang!

Så er idéene sanket i barneskolen, og vi skal ta fatt på konseptutviklingen.

I emnet MyMachine. Prosjektledelse fra idé til prototype forsøker vi å praktisere en modell for prosjektutvikling hvor en jobber godt med team og designtenkning før vi starter det smidige utviklingsarbeidet. Med god hjelp fra mentorene Jørgen og Fanny fra Agder Energi, og gjesteforeleser på mikrokontrollere Christian, tok vi en runde på hvor utfordrende kommunikasjonen kan være i tverrfaglig prosjekt i arbeidslivet, og at det derfor er nyttig med en delt forståelse av brukeren og hva problemet/behovet er, før en hopper rett på utvikling av løsning. Å bruke tid på prosjektoppstart – at en hverken har tid eller ressurser til å ha det travelt, og at dette er forskjellen på gode og mindre gode prosjekt, finner vi igjen i litteratur som Idea work og «Prosjektoppstart. Du har ikke tid til å ha det travelt» , og pensumboka Prosjekthåndboka 3.0.

En måte å jobbe med prosjektet før en begynner utvikling, er å ha en delt forståelse av brukeren; her ved å utvikle Personas, som er fiktiv personalisering av en typisk person som løsningen skal treffe, i dette tilfelle 2. og 3. klassing.

Første runde med konseptutvikling lover godt. Kan kanskje massasjemaskin/LOL huset bli en slags barne-bilvask, med sklie på slutten? Kan hjelp til å sovne/stå opp maskinen låne inspireres av hvordan man sovner opp og står opp i naturen, eller skal senga bli en slags vugge om kvelden og karusell om morgenen? Kan Marchmello/Putekrigmaskinen både blåse ut og støvsuge konfetti samtidig? Skal tøysemaksinen bli en slag digital og snill/frekk Hufsa? Vi har en flokk kreative, positive studenter i år, og det blir spennende å se hvordan drømmemaskinene utvikler seg. En ekstra takk til Christian for god innføring i mikrokontrollenes verden, og til Fanny og Jørgen for bekreftelse på at det vi jobber med i emnet er relevant i den virkelige verden.