Hvordan bygge en keeper-robot?

Ingeniørstudent Orwah fikk litt av en utfordring fra 2. klasse ved Kalla (Karl Johan Minne skole); å realisere en «Alt-mulig-robot«. Selv for en mekatronikkstudent med særlig interesse for robotteknologi, ble dette en nøtt. Hva er «alt»? Og er «alt» egentlig lurt å legge til i samme maskin? Og hvordan gjøre at barna bli glade – som er «Alt-mulig-roboten»s egentlige funksjon?

Her trengs det å testes og pripriteres! Så når vi testet papp/isopor mock ups av maskinene før jul, valgte vi å teste to foreslåtte robot funkjsoner fra barnas tegninger; godteri-robot og robot-keeper. Og selv om godteri er godt, viste det seg at keeper-roboten kanskje var den morsomste, og mest unike. Derfor har «Alt-mulig-robot» nå utviklet seg til en «Robot-keeper», med ekstra effekter 🙂 Dette ved god hjelp kreative hoder ved treteknikk, Tangen videregående skole, som skal bygge roboten under Orwahs ledelse.

Her jobbes det med patenten for at barn kan styre robot-armene.